معمار کویر
معماری گمشده این عصر است ...دریابش...

اینجا دانشگاه بجنورده  

ترمکی ها همه یکه خورده

آرزوهاشون برباد رفته

آره می دونم بودن تو کویر خیلی سخته

دانشجوها غم زده می گن حیف

چطوری می شه اینجا کرد کیف

محوطه ی دانشگاه هست خاکی و کثیف

حیف خرید جدید کفش و کیف

ورودی های جدید همه جو زده

یک ساعت قبل تو کلاس تنگ چرت زده

اینجا دانشگاه بجنورده

معده دانشجو ها رو کرم خورده

ماهی سوخته و مرغ نپخته

وای نگو کافورش دل برده

امروز سبزه ها رو حرس کردن

فردا قرمه سبزیه ،هوس کردم

دانشگاه بجنورد که می گن همین جاست

آقا اجازه سردرش کجاست؟

 این همه کویر حتما داره راز

دانشجو ها فکر کردن هست اینجا تگزاز

دخترا فکر می کنن سالن فشنه

یادشون رفته اینجا همش ماسه و شنه

پسرا فکر کردن خیلی باحالن

نمی دونند که همشون از عهد قاجارن

فقط یه دانشکده ست که سردر داره

اونم دانشکده فنی که 4تا درخت داره

شعر من هرچند نداشت وزن و قافیه

اما گفتم همه چیو بی حاشیه!





تاريخ : چهار شنبه 27 مهر 1390برچسب:دل نوشته,
ارسال توسط آتنا
مرد از مُردن است . زيرا زايندگي ندارد .مرگ نيز با مرد هم ريشه است.

زَن از زادن است و زِندگي نيز از زن است .
 
 
 
 

دُختر از ريشه « دوغ » است که در ميان مردمان آريايي به معني« شير « بوده و ريشه واژه‌ي دختر « دوغ دَر » بوده به معني « شير دوش » زيرا در جامعه کهن ايران باستان کار اصلي او شير دوشيدن بود .
 
 
 
 
به daughter در انگليسي توجه کنيد. واژه daughter نيز همين دختر است gh در انگليس کهن تلفظي مانند تلفظ آلماني آن داشته و « خ » گفته مي شده. در اوستا اين واژه به صورت دوغْــذَر doogh thar و در پهلوي دوخت آمده است.

دوغ‌در در اثر فرسايش کلمه به دختر تبديل شد.
 
 

اما پسر ، « پوسْتْ دَر » بوده . کار کندن پوست جانوران بر عهده پسران بود و آنان چنين ناميده شدند.

پوست در، به پسر تبديل شده است .در پارسي باستان puthar پوثرَ و در پهلوي پوسَـر و پوهر و در هند باستان پسورَ است
 
 

در بسياري از گويشهاي کردي از جمله کردي فهلوي ( فَيلي ) هنوز پسوند « دَر » به کار مي رود . مانند « نان دَر » که به معني « کسي است که وظيفه‌ي غذا دادن به خانواده و اطرافيانش را بر عهده دارد .»
 
 

حرف « پـِ » در « پدر » از پاييدن است . پدر يعني پاينده کسي که مي‌پايد . کسي که مراقب خانواده‌اش است و آنان را مي‌پايد .پدر در اصل پايدر يا پادر بوده است. جالب است که تلفظ « فادر » در انگليسي بيشتر به « پادَر » شبيه است تا تلفظ «پدر» !

خواهر ( خواهَر ) از ريشه «خواه » است يعني آنکه خواهان خانواده و آسايش آن است. خواه + ــَر يا ــار . در اوستا خواهر به صورت خْـوَنگْهَر آمده است .
 
 
بَرادر نيز در اصل بَرا + در است . يعني کسي که براي ما کار انجام مي‌دهد. يعني کار انجام‌دهنده براي ما و براي آسايش ما .

« مادر » يعني « پديد آورنده‌ي ما » .
 
 
 
 
 




تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:متفرقه,
ارسال توسط آتنا

گاهشمار(تقویم) تمام سنگي 2500-3000 ساله
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
بنايي با معماري‌ خاصي در «نقش رستم» وجود دارد كه از زمان حمله اعراب به ايران به اشتباه، نام «كعبه زرتشت» را به آن دادند، چون كاربرد واقعي آن را نمي‌دانستند. آن زمان فكر مي‌كردند كه هر ديني بايد براي خود بُتكده يا عبادتگاهي داشته باشد، براي همين فكر كردند اين بنا هم مركزيت يا كعبه زرتشتيان است.
 
 
 
????A¢???A¢?????????????????????A¨????A¢???A¢????A¢???A? ?????????????????A±?????????A??????????A´?????????A?
 
 
 
در ديوار داخل اين ساختمان لغت «کعبه» حکاکي شده است. در کتاب‌هاي زرتشتي آمده است که حضرت زرتشت «زاراتشترا» در اين محل، نيايش مي‌کرده است. اعراب، لغت کعبه را از پارسي پهلوي گرفتند. همان‌طور که در زمان داريوش کبير به كشور «عمان» امروزي
 
«مکه» مي‌گفتند؛ بنابراين كلمه مكه نيز فارسي است.
 
 
 
در محاسبه روز نوروز در کتب زرتشتي نوشته شده است که زرتشت در اين رصدخانه، محل شروع نوروز را محاسبه کرد. نوروز در روز اول فروردين از محلي شروع مي‌شود که اولين اشعه آفتاب در آنجا بتابد. بر اساس برآورد گاهنامه زرتشت، هر 700 سال يک‌بار نوروز از ايران شروع مي‌شود. آخرين‌باري که نوروز از ايران شروع شد، 300 سال پيش بود. در سال 1387، نوروز از پاريس و بروکسل و در سال 1388 ار تورنتو و نيويورک شروع شد. سال آينده هم نوروز از محلي بين آلاسکا و هاوايي شروع خواهد شد.
 
از زمان حمله اعراب به ايران تا به امروز، يعني قرن بيست و يكم ميلادي، كاربرد و تعريف اين بنا كشف نشده بود. خوشبختانه پژوهشگر ايراني «رضا مرادي غياث‌آبادي» كه تحقيقات فراواني در زمينه ايران باستان داشته است، نتيجه كشف خود را در كتابي به نام «نظام گاهشماري در چارطاقي‌هاي ايران» توسط انتشارات «نويد شيراز» به چاپ رسانده و راز اين بنا را منتشر كرده است.
 
 
 
cid:2.4179475533@web56708.mail.re3.yahoo.com
 
 
 
 
 
تا امروز حدث مي‌زدند كاربرد اين بنا، محل نگهداري كتاب اوستا و اسناد حكومتي يا محل گنجينه دربار و يا آتشكده معبد بوده است. اما غياث‌آبادي با تحقيقات خود ثابت كرد اين بنا با مقايسه با تمامي بناهاي گاهشماري (تقويم) آفتابي در سرتاسر جهان، پيشرفته‌ترين، دقيق‌ترين، و بهترين بناي گاهشماري آفتابي جهان است. اين در حالي است كه تا قبل از اين بنا هم «چارطاقي‌ها» در نقاط مختلف ايران احداث شده بودند و همين وظيفه را با شيوه‌اي بسيار ساده اما دقيق و حرفه‌اي بر عهده داشتند.
 
 
 
تمامي بناهاي گاهشماري آفتابي در جهان فقط مي‌توانند روزهاي خاصي از سال (مانند روزهاي سرفصل) را مشخص كنند و حتي با سال خورشيدي هم تنظيم نيستند. اما اين بنا با دقت و علمي كه در ساخت آن اجرا شده، قادر است بسياري از جزئيات روزهاي مختلف سال و ماه‌ها را مشخص كند. زرتشتيان با استفاده از اين بنا مي‌توانستند بسياري از مناسبت‌ها و جشن‌هاي سال را روز به روز دنبال كنند و از زمان دقيق آنها آگاه شوند.
 
 
 
بسياري از بناهاي چارطاقي در سطح كشور (به تصور آتشكده) يا به طور كامل تخريب شده و يا تغيير كاربري داده شده است. ولي خوشبختانه تعدادي هم مانند چارطاقي «نياسر» و چارطاقي «تفرش»، سالم مانده و براي ما و نسل‌هاي بعدي باقي مانده‌اند.
 
 
 
cid:3.4179475533@web56708.mail.re3.yahoo.com
 
 
 
 
 
متأسفانه بناي «كعبه زرتشت» با آن كه تقريباً سالم باقي مانده است به ثبت ميراث جهاني سازمان ملل نرسيده است! حتي سازمان ميراث فرهنگي هم اين بنا را همراه بناهاي عجايب هفتگانه جديد (كه برج ايفل هم يكي از كانديداها بود) پيشنهاد نداد! حتي با كشف راز اين بنا هم هيچ‌گونه انعكاس و جنجالي به پا نشد!
 
 
اين بنا، يك گاهشمار تمام سنگي ثابت در جهان است كه بايد سازندگان آن از بسياري از نكات علميِ جغرافيايي، نجومي، سال كبيسه، انحراف كره زمين نسبت به مدار خورشيد، تفاوت قطب مغناطيسي با قطب جغرافيايي، مسير گردش زمين به دور خورشيد و... را در 2500 تا 3000 سال پيش، در دوران حكومت هخامنشيان آگاهي مي‌بودند. حال آنكه خيلي از آنها را مانند كروي بودن كره زمين و گردش زمين به دور خورشيد را در چهارصد سال اخير در اروپا كشف كردند و به نام خودشان ثبت كردند!
 
به همه بفرستيد تا به ثبت اين اثر بزرگ تاريخي كشورمان در سازمان ملل اقدام نماييم




تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:معماری ایرانی,
ارسال توسط آتنا


 اینا رو گذاشتم تا ذهنتون باز شه یه دانشگاه زودتر بسازید....یا حداقل رو نماش کار کنید ملت نفهمن خاکش نازاست...





 

__._,_.___



 


 

__,_._,___





 

 
 
 
 

سلام  بی مقدمه بریم سراغ طرح ها

 

 

 

www.mehrgraph.com/pstools/vector-pstools/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/

چند تا سایت هم اینجا لینکشو می ذاریم اینا بدرد بخور تره:

http://www.siyalkpottery.com

www.neginsofal.ir

www.kimianaghsh.blogfa.com/

parscenter.com/www.aramiss.com/Product/1162

farrekhak.blogfa.com/cat-3.aspx

sibeas.com/cms/index.php

www.gallerymah.com

www.katibe.com/

farzin-r65.blogfa.com/

hooromahoor.mihanblog.com/post/category/10

امیدوارم به درد بخوره!بازم خودتون بگردین اگه سایت بهتری دیدید به ما هم بگید...بخیل بازی در نیارین...





تاريخ : چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط آتنا

داشتیم می رفتیم طرف سرویسا و همین طور با آقای ... دعوا می کردیم که چرا بی خبر کلاس دوشنبه رو برگذار کردید.فردا کلی کار داریم و باید مکعب هم بسازیم ...یه دفعه آقای ..... محض دلداری گفتن خب حالا مکعبا رو میایم توی این گالریا می سازیم!!!! قابل توجه دوستان که منظور از گالری همون اتلیه ی خودمونه!!!

سر کلاس درک و بیان محیط بودیم که استاد به یکی از خانوما گفتن کارتون رو توضیح بدید .اولین عکس رو می خواستن توضیح بدن.گفتن:این خطوط منحنی می تونه نشانه ی عدم تمرکز برای کشیدن خط و همچنین انعطاف و شلوغیست.اگه این طرح رو بخوایم توی آشپزخونه روی نمای pdfبذاریم...!!!!!یکی گفت:منظورتون mdf بود؟

سرکلاس زبان بودیم .استاد داشتن حضور غیاب می کردن .رسید به اسم خانوم... .ایشون هم که گرم صحبت با دوستشون بودن یه دفعه دستشون رو بالا کردن و گفتن:absent?!!!!

اولین جلسه ی بیان معماری  بود که استاد داشت می گفت چند تا مکعب در اندازه های 10 20 30 40 درست کنید.همین طور داشتن توضیح می دادن که یه نفر گفت :ما که سه تا اندازه بیشتر نداریم...طول عرض ارتفاع!!!





تاريخ : دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:سوتیهای ما,,,,,
ارسال توسط آتنا

معمار باذوق این ساختمان های کاغذی، هنرمندی بنام "کریستینا لیهان" اهل امریکاست. او از طریق ترکیبی از مهارت های حرفه ای و با الگوبرداری از بناهای واقعی به روشی استادانه این بناها را بوجود آورده است. سوژه های استفاده شده در این کار هنری بناهایی از قبیل برج ایفل، تاج محل و همینطور بعضی اماکن شهرهای آمریکا است. جنس اصلی استفاده شده در این آثار هنری فقط نوعی کاغذ آبرنگ بوده است.

 

 

منبع :http://groupsnator.com/post/98





تاريخ : یک شنبه 17 مهر 1390برچسب:طراحی,
ارسال توسط آتنا